torsdag 15. januar 2009

Bibliotek 2.0

Bibliotekene må forholde seg til 2.0, og vi må erkjenne at dette betyr store endringer i forhold til den tradisjonelle bibliotektenkemåten.

Biblioteket må være tilgjengelig på brukernes arenaer. Mange lånere finner det de trenger av informasjon på nettet. Bibliotkenes utfordring blir å veilede brukerne i nettjungelen. Denne veiledningen kommer i større og større grad til å foregå via f.eks. chat. Den tradisjonelle veildeningen over skranken blir det mindre og mindre av. Det ligger store utfordringer for bibliotekene i å utvikle hjemmesider, blogger og wikier som er til nytte for brukerne. Jeg tror dagens potensielle bibliotekbrukere vil ha bibliotek som legger til rette for informajon og veiledning på nett.

Formidling av skjønnlitteratur må også i større grad skje via brukernes arenaer på nettet. Jeg mener den tradisjonelle litteraturformidlingen, som f.eks. bokprat, fortsatt må foregå OGSÅ ved muntlig formidling. Vi må kombinere det beste ved de metodene vi bruker i dag med det beste av det vi finner på nett. Hvilke formidlingskanaler på nett som er riktig tror jeg kan variere fra bibliotek til bibliotek - avhengig av størrelse, type og beliggenhet!

Bibliotekansatte som skal henge med i 2.0 verdenen må endre på arbeidsrutinene og - oppgavene som gjøres i dag. En start kan være å gjøre lånerne mer selvstendig i forhold til utlån og innlevering.... Jeg tror det viktigste poenget er at bibliotekene må ta noen valg i fohold til hva de skal gjøre, og hvordan de skal jobbe. Det må være en helhetlig tenking der alle er med på at "sånn skal det gjøres nå" - hvis ikke tror jeg for det blir halvhjertet og litt av alt mulig.

Når vi hiver oss på 2.0 bølgen, så må vi virkelig gjøre det! Og jeg tror nesten ikke vi har noe valg...vil vi ha lånere og brukere til biblioteket så må vi være der de vil ha oss!

Sukk - det høres enkelt ut, men er alt annet enn enkelt....:-/ Men artig! Det tror jeg det kan bli:-) :-)